Toppbanner
IMG_8506.jpg

BerryAlloc har funnet oppskriften på videre vekst

4 av 10 laminatgulv som selges i Norge, kommer fra BerryAlloc-fabrikken på Rom. Lyngdals største bedrift skal bli enda større, men kvalitet og eleganse er ikke nok alene.

av Erlend Haddeland (Media Sør)

 

 

BerryAlloc-direktør John Vonli skal snart holde et foredrag i Oslo for en meget viktig kundegruppe. 20 minutter er tiden han har på å overbevise om at laminatgulvene til BerryAlloc virkelig er verdt å satse på.

Han skal snakke om det smarte låsesystemet i aluminum som gjør at man enkelt kan klikke gulvet på plass, om det elegante utseendet som bevarer sin kvalitet selv på steder der det ferdes mye folk, han skal snakke om den miljøvennlige produksjonen, og om finessen i de ulike produktene.

Det han ikke vet, er at det er han som snart skal lære den kanskje viktigste leksen denne dagen.

Leksen

– Jeg hadde øvd på presentasjonen, noe jeg sjeldent gjør, og alt satt perfekt med stoppeklokke. I tillegg hadde jeg gjort klar en nydelig power point. På scenen hadde jeg dessuten med meg en hjelper som viste frem produktene, og det hele satt som et skudd, forteller Vonli.

Sittende på et av fabrikkens konferanserom i Fiboveien, tar han oss med tilbake til presentasjonen han gjorde i Oslo:

Fra scenen retter han blikket ut mot salen og spør om noen har spørsmål.

Applausen har senket seg, og en dame i salen får ordet:

– Først må jeg bare si: Min far har lagt et gulv fra dere i kjellerstuen sin. Han er så fornøyd, han kan ikke slutte å snakke om det til hele familien og alle sine venner.

De ordene har Vonli tenkt mye på.

– Det er jo kjempegøy å høre, samtidig er det også litt irriterende, sier han og utdyper:

– På 20 sekunder gjorde hun et bedre salgspitch, uten å forberede seg og uten hjelpemidler, enn jeg som jobber med dette kunne klare på 20 minutter, med forberedelser og masse hjelpemidler.

Heretter åpner Vonli ofte sine foredrag med nettopp denne historien. Konklusjonen er klar:

– Hvis du er fornøyd, så kommer du tilbake. Men hvis du er begeistret, da får du også andre til å komme.


DIREKTØREN: John Vonli har vært fabrikkdirektør på Alloc siden 2015. (Foto: Erlend Haddeland, Media Sør)

Lokal og global

Med sine 190 ansatte er laminatfabrikken i Lyngdal en av byens hjørnesteinsbedrifter,. Samtidig er de også Norges ledende produsent av laminatgulv. Selv om BerryAlloc retter seg mot det globale markedet, kommer man ikke unna at dersom det går bra med BerryAlloc, har det stor innvirkning på mange familier i byen. Bedriften med røtter tilbake til 1952, har vært på bransjens opp- og nedturer, og nå surfer de på medgangsbølgen.

– Vi er på et veldig godt sted, sier Vonli på direkte spørsmål om hvor BerryAlloc er akkurat nå.

Det vil si, BerryAlloc surfer ikke på laurbærene, for å sammenblande to uttrykk, de jobber knallhardt for å nå sine neste mål.

 

Prisvinner

Tidligere denne måneden mottok de Årets produktivitetspris under Lean-konferansen i Stavanger, en av flere priser de har mottatt for måten de har effektivisert og drevet arbeid med kontinuerlig forbedring.

I 2015 omsatte BerryAlloc for nesten 567 millioner kroner, mens de året etter hadde økt til 610 millioner. Driftsresultatet for fjoråret var et overskudd på 24 millioner kroner. De siste tre årene har overskuddet vært på 84 millioner kroner, ifølge regnskapstallene på Proff.no.

– Vi har fått til å lage produkter som begeistrer kundene våre. Det skal vi fortsette med, slår Vonli fast.


SIDEN 1952: BerryAlloc er Lyngdals største bedrift med 190 ansatte. De holder til i Fiboveien på Rom i Lyngdal. (Foto: Lejla Sijamija Bahtijar, Media Sør)

Tilhørighet i tiår

Idet du entrer hovedinngangen til BerryAlloc, møter du på damen i resepsjonen. Hun har jobbet på BerryAlloc i 22 år og forteller uoppfordret om et langt arbeidsliv ved fabrikken.

– Det er virkelig moro. Bare se på de produktene vi lager. Helt fantastisk!, sier hun før en telefonsamtale er på vei inn til sentralbordet og «Velkommen til BerryAlloc» snart lyder i rommet, akkompagnert av en rullende kontorstol på laminatgulv.

Personalsjefen Lars i etasjen over, går av med pensjon når denne måneden er omme. Da har han jobbet ved bedriften i 45 år. Vel inne i fabrikken er det Alma ved lamineringsmaskinen vi først møter. Hun har hatt BerryAlloc som arbeidsplassen sin siden 1997.

I tillegg til at ansatte ofte blir lenge i jobbene sine på BerryAlloc, har de også lærlinger inne, stort sett fem stykker til enhver tid. Det er viktig for den 65 år unge bedriften som hver dag rigger seg for fremtidens marked.

 undefined
20 ÅR: Siden 1997 har Alma Kavara jobbet ved Alloc. Her ved lamineringsmaskinen i fabrikken. (Foto: Erlend Haddeland, Media Sør)

 

Paradegater

Hver dag produseres det om lag 10 000 kvadratmeter med laminatgulv på fabrikken. Så mye som 90 000 kvadratmeter kan produseres på en uke. Målet har alltid vært å kombinere kvalitet med høyteknologi, med design som fremstår elegant. I 1996 revolusjonerte BerryAlloc gulvindustrien med verdens første limfrie låsesystem. Siden har de stadig gjort små og store endringer på produksjonsflyten og produktene.

Produktnavn som Champs-Élysées, oppkalt etter paradegaten i Paris, forplikter. Et av de nye laminatgulvene fikk sitt navn etter fabrikkdirektørens besøk til sønnen i Frankrike.

Vonli hadde lagt turen innom nabolandet med bartene og baguettene, etter en jobbtur til konsernets hovedkvarter i Belgia.

– Da jeg og sønnen min vandret gatelangs i Le Mans så jeg plutselig opp på et skilt. Der stod det «Rue La Fayette», forteller Vonli.

Arbeidet med å lage La Fayette er i full gang i disse dager, der fransk eleganse er viktige stikkord.

undefined
KVALITET OG INNSATS: Fra morgen til sene ettermiddager og kvelder produseres det på fabrikken. – De har i sterk konkurranse med andre aktører klart å være et hestehode foran, gjennom innovative kvalitetsprodukter som passer nordiske stiltrender og forbrukere, sier næringssjef Karl Erik Lohr. (Foto: Oskar Hadland, Media Sør) 

Næringssjefen: – Mektig imponert

Han er full av lovord, næringssjef Karl Erik Lohr, om arbeidet som legges ned på fabrikken på Rom.

– BerryAlloc opererer i det globale markedet hvor det kun er kvalitet og effektiv produksjon som forsvarer produksjon i et høykostland som Norge. Jeg er mektig imponert over det bedriften har fått til. De har i sterk konkurranse med andre aktører klart å være et hestehode foran, gjennom innovative kvalitetsprodukter som passer nordiske stiltrender og forbrukere, sier han.

Han passer på å berømme både ledelsen og de ansatte evne til omstilling og forbedring.

– Dette har gitt utslag i form av økt omsetning og lønnsomhet for Lyngdals største private arbeidsgiver, sier han.

Flagger arbeidsplasser hjem

BerryAlloc er størst i de skandinaviske landene på produksjon av laminatgulv, men de leverer også over hele verden.

– Her er potensialet fortsatt stort, forteller Vonli.

Det vakte for øvrig oppsikt da BerryAlloc i fjor flyttet en kontrakt fra Kina og i stedet inngikk kontrakt med norske Sapa. Det gikk på levering av 37,5 millioner aluminumslister til våtromsplaneler og laminatgulv fra fabrikken deres på Magnor i Hedmark.

Dette gjorde ikke BerryAlloc ene og alene for å flagge arbeidsplasser hjem til Norge, selv om nettopp dét var en positiv effekt av kontraktsinngåelsen.

–  Det er spennende at smart bruk av teknologi og automatisering kan gjøre det både lønnsomt og hensiktsmessig å flytte produksjonen nærmere våre kunder og forretningsvirksomhet, uttalte Vonli den gang til Teknisk Ukeblad.

undefined
ALUMINIUMSLISTER: Ingen lim, bare aluminiumslister brukes når laminatgulv fra BerryAlloc skal monteres. (Foto: Erlend Haddeland, Media Sør)

Troen på videre vekst

40 prosent av all laminatgulv i Norge produseres av BerryAlloc i Lyngdal i 2017. I fjor var tallet 35 prosent.

– Det er fantastisk at vi selger i Norge, og jeg tror vi kan få enda større markedsandel. Det er mye som tyder på det. Samtidig er markedsandelen vår i andre land veldig bra, men der har vi mye igjen å vokse på, sier Vonli.

Hvor store markedsandeler BerryAlloc tar i fremtiden, er fortsatt uvisst, men oppskriften til Lyngdals største bedrift er klar: De skal levere gulv som gjør at fedre, mødre, onkler, tanter, venner og bekjente snakker til andre om produktene deres – med begeistring.

Syntes du denne saken var interessant? Lik og del på Facebook:

vand.no