Toppbanner
dx_comunic2.JPG

Comunic tar DX til skyene, blir kjøpt opp og satser globalt

Etter tett samarbeid i over ti år, kjøper nå Bodø-selskapet DX opp Lyngdal-firmaet Comunic.

av Magnus Aunevik (Media Sør)

 

— Med Comunic med på laget, tilegner selskapet seg dyktige hoder og nødvendig kompetanse for å nå sine mål, sier Oddvar Haug Jenssen, daglig leder i DX.

— Dette er ikke slutten, men starten på noe stort, sier daglig leder og gründer i Comunic, Christian Sakshaug.

DX vil etter oppkjøpet være 27 ansatte fordelt på fire kontorer, inkludert et kontor i Lyngdal. De har globale ambisjoner, men satser på lokalkontorene.

 

Babyen er voksen

Vi er i Lygna Næringshage i Lyngdal. Det er en tidvis emosjonell Christian Sakshaug som sitter sammen med medeier Håkon Verdal. Sakshaug forteller næringssjef i Lyngdal, Karl Erik Lohr, og DX-sjef Oddvar Haug Jenssen, om Comunics historie. Hele yrkeslivet har 37-åringen jobbet tidvis døgnet rundt i bedriften.

— Babyen er blitt voksen og klar for å flytte ut, sier Christian Sakshaug om at bedriften han har bygd opp fra starten, nå går inn i et annet selskap. For 15 år siden sa Sakshaug opp flere IT-stillinger han hadde hos ulike arbeidsgivere, og flyttet sitt enkeltpersonforetak inn i det som i dag er Comunic AS. Deretter tilbød han de samme bedriftene sine IT-tjenester. Christian Sakshaug reiste fra folkehøgskole i Verdal for å bli en av de to første IKT-elevene ved Lyngdal Jordbruksskole i 1999. Allerede i 2002 hadde den 19 år gamle trønderen blitt en som bedrifter henvendte seg til i IT-relaterte saker i Lyngdal. Allerede noen år senere var kommunen blitt en av Comunics kunder.

 

Beholder kunder og ansatte

Når Comunic nå går inn i DX, vil de eksisterende kundene ikke merke noe annet enn navnebyttet.

— Vi har samarbeidet i over ti år, og komplementerer hverandre veldig godt. Alle kundeforhold vi har hatt i Comunic, vil fortsette på samme måte som før, kan Christian Sakshaug fortelle.

Han er veldig glad for at de ikke brenner noen broer til kunder, men heller bygger broer til høyere ambisjoner og fremtidsrettede løsninger.

 

Norges beste

Da Oddvar Haug Jenssen begynte i DX i 2005, ble Sakshaug og Comunic hans første samarbeidspartner for å utvikle IT-verktøy for kulturhus. Da hadde Comunic allerede hatt Lyngdal kommune som kunde noen år, og vært aktive i planlegging av Lyngdals nye kulturhus, som sto ferdig i 2004. Siden den gang har selskapene samarbeidet tett og bygget stein på stein, med gradvis flere ansatte begge plasser. Da DX-gründeren Tore Martin Hansens sønn, Martin Berg, ble engasjert i bedriften for noen år siden, ble med ett DXs ambisjoner større, og frekvensen på ansettelser økte.

— Vi begynte å tenke mer vekststrategier, og oppjusterte ambisjonene våre. Vi skal ikke være en ok aktør i Norge, men Norges beste aktør på billettsystemer, og vi skal kunne satse globalt med de rette samarbeidspartnerne, sier Jenssen om endringen av fokus de siste fem årene.

Han kan også informere om at internasjonale aktører har bekreftet at de ligger veldig langt fremme med det de holder på med. I dag bruker 150 kulturhus i Norge DXs billettsystem.

Artikkelen fortsetter under bildet

undefined
ATTRAKTIV ARBEIDSPLASS: – Det skal være et godt fagmiljø og morsomt å jobbe med oss, sier Oddvar Haug Jenssen (til høyre) Her sammen med (fra venstre) Håkon Verdal, Christian Sakshaug og Stian Rottem. FOTO: Magnus Aunevik, Media Sør

 

Spesialkompetanse

Konsekvensene av å tenke store tanker, måtte nødvendigvis bli at de 150 kommunene som i dag er kunder hos DX, måtte gå over fra lokale installasjoner til skybaserte tjenester. Det er her Comunic for alvor kommer inn i bildet.

— Vi satt ikke på spesialkompetansen for å få dette til selv, og fant ut at den beste løsningen ville være å få hele Comunic med på laget. Vi ville også knytte oss tettere til Comunic på grunn av historien deres, sier Jenssen.

I tillegg til å ha utviklet IT-programmer for kulturhus sammen med DX, har bedriften også fått utfolde seg på innovative prosjekter, som blant annet hjemmesiden liverpool.no, og løsninger for Sørlandsbadet og Aquarama.

 

Styrking i Lyngdal

Når Bodø-selskapet DX nå tar over Comunic, trenger man ikke frykte at en sårt tiltrengt kompetansebedrift forlater distriktet. Snarere tvert imot, skal man tro Oddvar Haug Jenssen.

— Vi skal være den mest attraktive IT-arbeidsplassen i vårt lokale miljø. Det skal være et godt fagmiljø. Det skal være morsomt å jobbe hos oss. Vi ønsker å gi frihet under ansvar, og du skal kunne gjøre et arbeid å være stolt av. Vi har kontorer i Bodø, Stavanger og Haugesund fra før. Grunnen til at vi ikke bare sitter i Bodø, er at nøkkelpersoner tidligere har flyttet til Stavanger og Haugesund og tatt jobben med seg. Det samme vil bli tilfelle i Lyngdal.

Christian Sakshaug blir teknisk sjef og leder for plattform, mens Håkon Verdal blir avdelingsleder for drift og service i DX.

— Vi kommer nå til å være enda tryggere på å kunne levere til enhver tid, trekker Håkon Verdal frem som en positiv ting med oppkjøpet.

 

Veldig god match

— Her er det en strategisk veldig god match, kommenterer næringssjef Karl Erik Lohr om oppkjøpet.

— Vi har for få kompetansearbeidsplasser i regionen. DX/Comunic er et eksempel på at det går an å skape et kompetansemiljø uten å dra til store byer. Med nettverksbygging, innovasjon og innsatsvilje, er Comunic et godt eksempel på hvordan man kan lykkes, skryter Lohr videre.

Samtidig roser han også avgjørelsen om veivalget videre ved å anerkjenne viktigheten av å gå fra personavhengighet, til å ha et system som fungerer mer uavhengig av personene.

— I en større organisasjon skal verken Christian eller Håkon behøve å jobbe 200 prosent. Vi ser på dem som jobber i Comunic som venner, og gleder oss veldig til neste kapittel, avslutter Oddvar Haug Jenssen.



Syntes du denne saken var interessant? Lik og del Facebook:

vand.no