Toppbanner
Bilsenteret i Handelsparken, Geirs Bilpleie, Antirust Lister, Rom Bilvask, Hurtigruta Carglass.jpg

Geirs Bilpleie: Fra hobby i garasjen til bilsenter i Handelsparken

Det begynte litt tilfeldig i garasjen hjemme. Siden har det ballet på seg for Geirs Bilpleie, som nå går høysesongen i møte for skitne biler.

av Silje Hasund (Media Sør)

 

 

Vi møter Geir Buljo på bilsenteret i Handelsparken. Lokalene er hvite og sterile, ja, så rene og pene at man nesten kan lure på om man skal ta av seg skoene før man  går inn. Naboene vegg-i-vegg er Hurtigruta Carglass, Rom Bilvask og Antirust Lister. Alina, fungerende daglig leder og Geirs kone, ønsker velkommen inn i bilpleiernes verden. Geir heller over kaffen. Historien om hvordan det hele startet, kan begynne:

– Det begynte litt tilfeldig i garasjen hjemme. En bekjent av meg nevnte jobbmulighetene som lå i å pleie bilene til folk, siden jeg var ledig etter førstegangstjenesten. Jeg tenkte over det, vurderte flere ting, og var ikke motivert til å reise langt av gårde for å jobbe.

En lang historie kort: I dag består Geirs bilpleie av tre ansatte. Selv jobber Geir fulltid i Lyngdal kommune, der han jobber med renhold. Drømmen om å skape arbeidsplasser, er oppnådd. Men ingenting har kommet av seg selv.

Kunsten å gjøre to ting samtidig

Bilvask utviklet seg til bilpleie da han etter hvert fikk kontakt med flere personer, Geir kurset seg opp, og fikk en fast leverandør av produkter til bilpleie. Han måtte utvide. Et lite lokale på 56 kvadratmeter i Agnefestveien ble løsningen. Men bedriften hadde fortsatt flere steg å ta.

Han tar en ny sup av kaffekoppen. For Geir er bilpleie lidenskap, forteller han videre. Og selv om han er mann, kan han gjøre to ting samtidig: Å pleie bilen og høre på podkast.

– Med podkasten på øret går jeg inn i min egen verden. Når jeg har holdt på så lenge, sitter det i ryggraden, og da liker jeg godt å utvikle meg i hodet samtidig, sier han og gliser.

Satsingen i 2016 

I 2016 satset han, gjorde enkeltmannsforetaket om til et aksjeselskap, og fikk med seg aktører med bred bakgrunn i næringslivet. 

Samme år etablerte han seg i bilsenteret i Handelsparken som i dag består av Hurtigruta Carglass, Antirust Lister og Rom Bilvask.

I dag har han flotte lokaler, og både privatkunder og bilforhandlere. Han utfører bilpleie på alt fra biler til lastebiler og småfly - og alt imellom.

undefined
Ektepar. Alina Jurgiu Buljo er fungerende daglig leder, mens Geir André Buljo til vanlig jobber med renhold i kommunen. (Foto: Silje Hasund, Media Sør)

Bilpleierens egen bil

Personlig hevder Geir at han ikke er yrkesskadet - han blir ikke satt ut av å kjøre en skitten bil, fordi han vet godt hvordan han skal få en skitten bil skinnende, fin og ren igjen.

Kunden går alltid først, og da må man av og til vente med sin egen.

I familiebilen, som er en Peugeot 807, får han plass til kona og fire barn.

God vekst, både i bedriften og i familien, gjør at han ikke alltid får like mye tid som han skulle ønske til sin egen bil, men han har en leveregel på å pleie bilen ca. hver tredje måned.

– Vanlig voks og polering anbefaler jeg å ta to ganger i året – minst. Jeg gjør det fire ganger. Hvis en holder det vedlike med vanlig vask, så holder det lenger.

– Vi vil gjerne tilby det ypperste resultat, og ligge på riktig prisnivå, men kunden skal komme best ut. Det aller viktigste er at kunden er fornøyd. Vi utfører alt fra vask, lakkrens og polering, lakkforsegling, dekorfjerning, innvendig vask, full rens av tekstil og skinn, forteller han.

undefined
Får bilen til å skinne. Og de gjør det med et smil. Fra venstre: Subhi Homsi, Alina Jurgiu Buljo og Geir André Buljo. (Foto: Silje Hasund, Media Sør)

Kommer kjørende

Det er knallhardt å starte sin egen bedrift, det kan han skrive under på. Etter alle timene, fra den spede begynnelse for snart 22 år siden, er nå Geir blant de beste på Sørlandet innen bilpleie, med kunder som kommer kjørende fra Mandal i øst og Moi i vest.

 – Kunden skal føle at de får det de betaler for, og vi gir oss ikke før det er 100 prosent. Kroner kommer i etterkant, resultatet er det aller viktigste for oss. Vi har kvalitet i alt vi gjør, og kundene kommer igjen og igjen, avslutter Geir idet vi går inn i høysesongen for skitne biler på veiene.  

Syntes du denne saken var interessant? Lik og del på Facebook:

vand.no