Toppbanner
Pål Skollevold, Nordic Door EH_8640.jpg

Nordic åpner dører inn til en halv milliard

Først snudde Nordic Dørfabrikk skuta på en måte som vakte oppsikt i hele trevarebransjen. Så fusjonerte de, tok navnet Nordic Door, og har nå satt seg mål om å doble omsetning, til en halv milliard.

av Erlend Haddeland (Media Sør)

 

 

Stillheten fra Kvavikfjorden er bare steinkast unna fabrikken. Innenfor Nordics steinbelagte vegger holder landets ledende leverandør av dører, produksjonen oppe for fullt.

Blåkledde, roterende roboter gir gjenklang i lokalet. Konsentrerte medarbeidere i administrasjon og produksjon, 130 i tallet, er fordelt utover tusenvis av kvadratmeter på Kvavik industriområde.


Produksjonslinjer. Robotene roterer dagen lang uten lunsjpauser, men det er de menneskelige ressursene som utgjør Nordics spisskompetanse.

Hektisk i fabrikken

Produksjonssjef Arild Mydland og fabrikksjef Kjell Dragland haster bortover gangene i hjertet av produksjonen. På sin ferd innover fabrikken omkranses de av maskiner på den ene siden og stablede dører på den andre.

I fabrikklandskapet jobber de ulike avdelingene med blant annet overvåking av produksjon, innsetting av glass i dører og å flytte dører til neste produksjonsledd.

– Det er hektisk, sier Dragland og smiler i skjegget.

– Vi har masse ordre og mye trykk.

Slik har det ikke alltid vært. Men først litt om oppturen som nå preger hele organisasjonen.

ORDRETRYKK: Produksjonssjef Arild Mydland (nærmest) og fabrikksjef Kjell Dragland konstaterer at det er mye å gjøre i fabrikken.
Ordretrykk. Produksjonssjef Arild Mydland (nærmest) og fabrikksjef Kjell Dragland konstaterer at det er mye å gjøre i fabrikken.

Nordics resultater vakte oppsikt i bransjen

Resepsjonen og kontorets administrasjonsbygg domineres av trekledning. Her, på øverste hylle, har de funnet plass til Det gylne sagblad.

Troféet omtales som trevarebransjens Oscar, og deles hvert år ut av bransjeorganisasjonen Norsk Trevare til «en bedrift som har utrettet noe som kan være eksempel til etterfølgelse for andre bedrifter i bransjen». I fjor mottok Nordics markedssjef Edgar Haugskott hedersprisen på vegne av 130 ansatte. Det ble symbolet på gjenvunnen optimisme og en resultatforbedring på 20 millioner, fra 2014 til 2016.

Men veien dit var ingen dans på roser.

undefined
Det gylne sagblad. Fabrikksjef Kjell Dragland med trevarebransjens Oscar i hendene. 

Berg- og dalbane

Innerst i den ene kontorfløyen ligger kontoret til administrerende direktør Roy E. Reme. Cola-flasker, dokumenter og en kalkulator er blant rekvisittene på pulten hans. Han har sittet i sjefsstolen siden 2008.

– Opp- og nedturer til tross, jeg har gledet meg hver dag til å gå på jobb, sier han.

Det skulle bli en tøff start for den nybakte direktøren som tok over samme året som finanskrisen rammet det internasjonale markedet.

Ifølge E24 måtte Nordic kutte fra 150 til 115 ansatte dette året. Finanskrisen satte sin røde farge på de neste årene, men så snudde det.

Fra 2011 kom overskuddet i regnskapet og året etter bød på seks millioner i overskudd. Sett bort fra bunnåret i 2014 med nærmere ti millioner i minus, har dørfabrikken levert solide resultater.

– Jeg visste at 2014 kom til å bli et svært krevende år hvor det viktigste var å sikre at vi først og fremst internt hadde tro på at vi kunne snu skuta, sier Reme.

Og nå har virkelig dørene begynt å åpne seg. Selv var Reme aldri i tvil om at de beste årene lå foran dem.

– Jeg var sikker på at vi skulle klare å snu det, da vi allerede hadde iverksatt en rekke tiltak for å sikre stabil og god drift fremover, og som vi var overbevist om at ville gi oss gode resultater fremover.

undefined
Direktøren. – Opp- og nedturer til tross, jeg har gledet meg hver dag til å gå på jobb, sier administrerende direktør Roy E. Reme.

Resultatene

Fra 2014 til 2016 forbedret Nordic resultatene fra nesten 10 millioner i minus, til nesten 10 millioner i pluss. Du trenger ikke være rask i hoderegning for å få grep på den formidable resultatforbedringen.

– Det var en periode i 2014 vi følte vi bare hadde stang ut. Når du har medvind, der stang ut er byttet ut med stang inn, er det ekstra gøy å gå på jobb,  I fjor havnet vi på en omsetning på 205 millioner kroner. I 2017 har vi budsjett på 220 millioner, og vi ligger godt foran, sier Reme idet trærne utenfor gulnes.

Han er ikke i tvil om hvorfor de klarte å snu skuta:

– Resultatforbedringen var først og fremst et resultat av god intern drift i hele organisasjonen. Produksjonen har fått riktige papirer fra administrasjonen, og samtidig har produksjonen blitt flinkere til å produsere rett på første forsøk. Dette som følge av kontinuerlig forbedringsfokus gjennom involverte og engasjerte medarbeidere som gjennomfører små og store forbedringer overalt i fabrikken.

Han legger til:

– Nordic er ingen masseprodusent, men lager unike dører for hvert prosjekt, og vår målsetting er å være den beste prosjektleverandøren. Dette oppnår vi først og fremst gjennom våre ansattes kompetanse, fleksibilitet og service, sier han.

Punktene som Reme nevner ovenfor har sikret dem gode og lojale kunder, og stadig nye kunder kommer til.

Og 200-millionersklassen er ikke et blivende sted for Nordic. Ambisjonene fremover lukter det nesten svidd av.

undefined
Leder det fusjonerte selskapet. Reme blir øverste leder for Nordic Door når de nå fusjonerer med LG Quick Lager AS.

Fusjon og 500 millioner

Fra direktørstolen tar Reme sats.

– Vår ambisjon på 3-4 år er 500 millioner i omsetning, sier han.

I 2016 tok de nye steg på veien mot formidabel vekst. Nordic Dørfabrikk AS i Lyngdal og LG Quick Lager AS i Kristiansand fusjonerte til ett selskap: Nordic Door.

– De hadde mange av produktene som vi ønsket å innvie i vårt sortiment, forteller Reme.

Nordic hadde inntil da vært en ren prosjektleverandør, det vil si at de leverer dører til store prosjekter som skoler, sykehus, barnehager og hoteller, for eksempel.

– I alle disse prosjektene så er det også en del dørtyper som vi tidligere ikke har kunnet tilby i samme omfang, for eksempel ståldører. Med fusjonen utvider vi potensialet for vekst.

Nordic Door rigger seg nå for å bli landets beste totalleverandør, der også dører for privatmarkedet inngår i sortimentet, med ytterdører, ståldører og vanlige innedører.

Det gamle dørfabrikk-skiltet på fabrikken er tatt ned, og i september hadde bedriftene som straks blir til én, en fusjonsfest. Mens man i Lyngdal har 130 ansatte og 220 millioner i omsetningsbudsjett, har LK Quick Lager 15 ansatte og 60 millioner kroner på budsjett. Sammen utgjør de i underkant av 300 millioner kroner i omsetning i 2017. Reisen til 500 millioner kroner er lang, men oppnåelig, fremholder Reme.

undefined
Overvåker produksjonen. Tommy Holland Henning har hatt Nordic som arbeidsplass i 13 år.

 

Næringssjefen: – Fremtiden ser lys ut for Nordic

En særdeles viktig bedrift for Lyngdal, sier næringssjef Karl Erik Lohr om Nordic.

Han berømmer ledelsen og de ansatte for det imponerende arbeidet de har gjort for å bli mer konkurransedyktige i et tøft marked, der LEAN-kultur og automatisering er en viktig del av prosessen.

– Det er viktig å også trekke frem at Nordic fortsatt er en skreddersydd produksjon hvor hver ordre er unik, sier han.

Eierskapet er også en nøkkel her.

– Det er ikke så mange som vet at Nordic Dørfabrikk er lokal eid gjennom LTL AS ved lyngdølene Terje Rom og Lars Pettersen, sammen med to kristiansandere. Det å ha lokalt eierskap som ønsker å investere i bedriften i gode og i mindre gode dager, er prisverdig. Det har vært tøffe tak på Nordic, men nå ser fremtiden svært lys ut. Jeg mener at Nordic Dørfabrikk er en uslepen juvel som vi vil høre masse positivt om i årenes løp, avslutter han.

undefined
Glass i dører. Her utført av Anne Tobiassen. 

Troen på fremtiden

På sin ferd gjennom fabrikken finner vi produksjonsmedarbeider Anna Tobiassen som setter glass inn i dørene. Før man kommer dit, møter man på Pål Skollevold som sorterer dører. Han har jobbet her i 18 år og vært med på de dype dalene under finanskrisen og nå den høye toppen som de nå har klatret på to år. Og klatreturen er ikke over.

– 2017 blir nok et bra år. Får vi ut det potensialet vi har, får vi bra vekst ikke bare i omsetning, men også på resultatet, sier Reme.

Videre innover henger det tavler som enhver person med kjennskap til produksjonsbedrifter vil gjenkjenne som LEAN. Det handler om å måle effektivitet, for å kontinuerlig forbedre seg. Totalt har Nordic gjennomført godt over 6000 store og små forbedringer i produksjonen.

Fabrikksjef Kjell Dragland er klar for å ta de nye stegene som venter, sammen med resten av staben på fabrikken.

– Fusjonen gir oss flere bein å stå på. Markedet har også tatt den godt imot. Lojale eiere har vært villig til å satse på prosjektet Nordic. Vi skal gjøre vårt beste for å få dette til.

 

Syntes du denne saken var interessant? Lik og del på Facebook:

vand.no