Toppbanner
IMG_5043.JPG (1)

Nyoppstartet lyngdalsbedrift med eksplosiv vekst

A Pluss MultiService har de siste månedene gått fra null til 24 ansatte innen blant annet vei- og trafikkdirgering, men entreprenøren vil bli større.

av Magnus Aunevik (Media Sør)

 

– Hundre hel- og deltidsansatte fra Stavanger til Oslo og en omsetning på 60 millioner kroner, svarer gründer og daglig leder Tor Gresaker på spørsmål om hvor de er om fem år.

– Ikke dagligdags

Næringssjef Karl Erik Lohr har en unik innsikt i distriktets bedrifter, men når vi blir med ham på besøk hos en av sine nyeste medlemsbedrifter, vedgår han at dette er et selskap noe utenom det vanlige.

– De har vokst fra null til 24 ansatte på under syv måneder, tar et bevisst samfunnsansvar og har allerede etablert et rykte for kvalitet. Det er ikke dagligdags, for å si det slik, sier en engasjert Lohr idet vi ankommer et par enkle brakker som utgjør kontor og møterom for bedriften. 

Oppstartåret vil etter alle solemerker gi overskudd på en omsetning på rundt 5 millioner, til tross for store investeringer i utstyr, i de beskjedne lokalene bak Portkongen og Lindland Maskins litt mer imponerende bygg i Herdalen i Lyngdal. Det er ikke de små detaljene i kontorlandskapet som er fokusområdet i oppstartåret til bedriften som skal yte tjenester fra trafikkdirigering til eldreomsorg, men en kaffemaskin er på plass hos en HMS-bevisst gründer, og stemningen er allerede god når Tor Gresaker, Jan Helge Pettersen og Arnt Skeimo tar imot næringssjefen.

undefined
FRISK LUFT: Andreas Johnsen har jobbet med trafikkdirigering for A Pluss siden mai, og trives svært godt i jobben. – Noen synes synd på oss når været er på sitt verste, men med god påkledning synes jeg bare det er gøy å være ute i den friske luften, smiler han mens han dirigerer trafikken gjennom en rundkjøring i Mandal. (FOTO: Lejla Sijamija Bahtijar)

 

Lokal one stop shop

Etter mye reising gjennom en hel karriere i oljenæringen, begynte seksbarnspappa Tor Gresakers reisebehov å bli mettet. 54-åringen har helt siden han flyttet til Røysgård med familien tenkt på mulighetene for å starte noe lokalt. Etter å ha solgt seg ut av Sense Technologies i 2010 og OneCo i 2014, som han begge var med å starte, hadde han nødvendig oppstartskapital til å gå i gang.

– Jeg kjøpte en gravemaskin til gården på Røysgård, men fant vel raskt ut at jeg er for utålmodig til bare å drive i anleggsbransjen, sier Gresaker.

I stedet fikk han med seg lokale døråpnere i Arnt Skeimo (44) og etter hvert Jan Helge Pettersen (44), og registrerte A Pluss MultiService i desember 2015. Selskapet skal være en "one stop shop" for en rekke kunder på privat- og proffmarkedet. Til nå har selskapet slått seg størst opp på trafikkdirigering, men i tillegg til vei- og trafikkservice, er maskin og transport, teknologi, hytte- og villaservice og omsorg og velferdsteknologi fire andre nisjer det skal satses på under A Pluss MultiService-paraplyen. De mener å ha funnet en rød tråd i satsingsområdene, noe som gjør at de på best mulig måte kan møte markedets behov gjennom sin kompetanse, sine erfaringer og sitt nettverk.

 – Vi skal ikke gjøre alt selv, men alt fra hytteeiere til veiselskap skal kunne gi oss en oppgave og stole på at vi ordner jobben med høy kvalitet, beskriver Gresaker.

 

Samfunnsansvar 

Da selskapet måtte bemanne opp, fikk Gresaker en liste med navn fra NAV og begynte å plukke.

– I den type arbeid vi trengte folk, hadde vi en fin anledning til å inkludere mennesker som gjerne har vært utenfor arbeidet en stund. Samtidig er det mange dyktige folk fra oljenæringen tilgjengelig, sier Gresaker.

Flere av de ansatte har liten erfaring fra arbeidslivet generelt, men Gresaker og Arnt Skeimo roser Jan Helge Pettersens evner til å sette sammen arbeidsteam som samarbeider godt og lærer fort.

– Vi har en veldig åpen dialog med kunden om at vi har personer i arbeidspraksis og opplæring. På den måten kan vi sende erfarne personer til vanskelige jobber og ha personer til opplæring der det måtte passe. Med en ærlig dialog får vi også gode tilbakemeldinger på hvilke oppdrag ulike personer fungerer i. De erfarne gjør en god jobb med å lære opp de med mindre erfaring, sier Jan Helge Pettersen.

– Vi jobber i små team, som Jan Helge setter sammen på en måte som gjør at nye ansatte raskt får opplæring og blir inkludert i en trygg arbeidsplass hvor de raskt føler mestring, sier Tor Gresaker.

undefined
IMPONERENDE: Næringssjef Karl Erik Lohr (til høyre) lytter ivrig og lar seg imponere av hva Tor Gresaker og A Pluss MultiService har fått til på kort tid. (FOTO: Magnus Aunevik)

 

Ingen begrensninger, bare muligheter

Gresaker har startet flere vellykkede bedrifter tidligere, og når næringssjefen utfordrer ham på en suksessoppskrift er det lite jantelov å spore.

– Man må ikke se på begrensninger, bare muligheter, sier han entusiastisk.

Med et fokus på komplementære ferdigheter, kan det se ut som det byr seg muligheter for gründeren som ingen andre legger merke til.

Nisjene selskapet satser på, kan være små og utfordrende å generere stabile helårsansettelser på hver for seg. Med en offensiv tankegang ser selskapet mulighetene for å utnytte sine ressurser, sine erfaringer og sin kompetanse på tvers av nisjene, og samtidig skape arbeidsplasser i regionen.

Han trekker også frem fordelen ved at alle i ledertrioen har en allsidig bakgrunn som noe positivt, samtidig som han også poengterer at måten de utfyller hverandre på er en viktig nøkkel.

Kvalitet er en svært viktig faktor for Gresaker.

– Navnet og logoen med A+ er ikke tilfeldig valgt. Vi ønsker å tilby høy kvalitet på alt vi driver med, og man får vel ikke bedre karakter enn A+, smiler han.

 

Voksende marked på eldre- og helseomsorg

Med agentur på overvåkningssystemer, en rekke servicebiler og rikelig med teknisk kompetanse, mener Gresaker at velferdsteknologi og omsorgssegmentet også er et naturlig område for A Pluss å være til stede i.

– På ny velferdsteknologi, med overvåkning og enkle hjelpemidler for blant annet å slå på TV-en, ønsker vi å være en aktør. Vi skal også være til stede i det voksende markedet for «utvidet hjemmehjelp», sier Gresaker.

Historier om mennesker som må sitte inne i uker i påvente av reparasjon på rullestolen, og hjelpemidler som ikke kommer brukerne til gode på grunn av manglende biler som kan bringe det frem, har engasjert både Gresaker, Pettersen og Skeimo.

Med økt behov innen eldre- og omsorgstjenesten i fremtiden, ser selskapet for seg muligheter for å være en utfyllende samarbeidspartner til det offentlige, både som leverandør innen teknologi og med utvidede omsorgstjenester.

 

Avhengige av slike bedrifter

Karl Erik Lohr lar seg engasjere av ambisjonene til A Pluss MultiService, og ser på motet deres som forbilledlig.

– Vi er helt avhengig av mennesker som ser muligheter der andre sitter på gjerdet på grunn av usikre tider. Samtidig beviser bedriften at når man satser, får med seg gode folk og samtidig har et bevisst forhold til et samfunnsansvar, er det fantastisk hva man kan få til. Dette er ikke hverdagskost, og sier noe om en god sammensetning av veldig dyktige folk som vet hva de driver med. Jeg gleder meg til fortsettelsen, avslutter Karl Erik Lohr før han sammen med sin nye medlemsbedrift ser på på hvilke områder Vekst i Lyngdal kan bistå en fortsatt god utvikling av bedriften.

 

FAKTA

A PLUSS MULTISERVICE

 

Syntes du denne saken var interessant? Lik og del Facebook:

vand.no